Cyklista, bezpečnosť a poistenie

Podľa policajných štatistík v roku 2021 zavinili cyklisti až 413 dopravných nehôd. Celkovo bolo pri dopravných nehodách usmrtených 15 cyklistov.

Od vodičov automobilov počúvame, že cyklista nemusí mať vodičský preukaz, nemusí byť ani plnoletý, keď chce jazdiť po cestách. Cyklisti často nerešpektujú pravidlá, niekedy vidíme cyklistu jazdiť v protismere alebo prechádzať na bicykli po priechode pre chodcov. Zrejme cyklisti nevedia, že musia zosadnúť z bicykla a prechádzať cez priechod popri bicykli peši.

Jazda v pelotóne alebo tzv. grupete patrí na preteky alebo tréningy pretekárskych cyklistov, kde sú tomu prispôsobené podmienky. Normálni rekreační cyklisti musia na verejnej komunikácii jazdiť za sebou, nie vedľa seba, aby mohli debatovať.

Cyklisti musia mať večer a pri zníženej viditeľnosti osvetlenie, odrazové sklíčka na bicykli a čo najvýraznejšie reflexné prvky na oblečení. Takého cyklistu zazrie vodič motorového vozidla na 200 metrov, naopak, neosvetleného cyklistu bez reflexných prvkov zbadá v poslednej chvíli alebo vôbec nie, čo sa môže skončiť tragicky.

Osoby mladšie ako 15 rokov musia mať nasadenú prilbu. Samozrejme, prilba je dobrá aj pre dospelákov, nie preto, že ju musia nosiť, ale fyzikálne zákony zatiaľ platia pre všetkých, nielen pre deti. Pritom nejednému cyklistovi prilba zachránila život. A podľa mňa dnešné prilby sú aj pekné, preto frajerina je prilbu nosiť, nie riskovať bez nej.

Nemusíme zdôrazňovať, že alkohol alebo iné návykové látky na bicykel nepatria. Napriek tomu bolo vlani zistených 5194 cyklistov, ktorí jazdili pod vplyvom alkoholu, čo bolo viac ako v ktoromkoľvek z troch predchádzajúcich rokov. Keď ste aj triezvy(a), ale unavený(á) a nie ste v pohode, radšej na bicykel nesadajte, keď nemusíte.

Cyklista a poistenie

Cyklista môže byť maximálne opatrný, aj tak mu hrozia mnohé riziká. Môže spôsobiť dopravnú nehodu, vtedy sa na neho nevzťahuje povinné zmluvné poistenie zodpovednosti za škodu z prevádzky motorového vozidla, pretože zákon na toto nemyslí, preto škodu musí znášať sám alebo z titulu tzv. občianskej zodpovednosti.

Cyklista dosť riskuje, preto by sa mohol ochrániť individuálnym alebo rodinným úrazovým poistením. Ak nie je pretekár, vzťahuje sa na neho akékoľvek úrazové poistenie v niektorej poisťovni bez prirážky za riziko, pretože cyklistika sa posudzuje ako bežný šport alebo bežná činnosť. Bicykel nemusí slúžiť len ako športové náčinie, ale napr. ako dopravný prostriedok na cestu do práce.

A ako je to s poistením bicykla? Ide o vysoko rizikovú položku v poistení domácnosti, pretože bicykle sa dosť kradnú. Samostatné poistenie bicykla nechcú poisťovne ponúkať, hoci u väčších predajcov bicyklov by ste sa mohli s takým produktom stretnúť.

Ak máte veľmi drahý bicykel a nechávate ho bez dozoru, opretý o krčmu alebo odstavený pred obchodom či pred pracoviskom, odporúčam spojiť sa s vašim poisťovacím agentom, aby vám našiel vhodný produkt na trhu podľa vašich potrieb a konzultoval s vami spôsoby zabezpečenia bicykla.

Zdroj: poistenie.sk, Autor: Peter Šimko

Zdieľaní

Pin It on Pinterest