Predsezónne F1 testy v Bahrajne boli už tradične prvou príležitosťou vidieť nové monoposty v akcii a zároveň prvým reálnym porovnaním síl. Tentokrát boli o to vzrušujúcejšie, že očakávame najvyrovnanejšiu sezónu za dlhé roky.
F1 testy 2025
Program F1 sľubuje v roku 2025 významnú drámu a pre jednotlivé tímy znamenal Bahrajn zodpovedanie otázky, či sa počas zimy vývojovo vydali správnym smerom. A, prirodzene, ako na tom stoja v porovnaní s konkurenciou.
Testovanie sa uskutočnilo od 26. do 28. februára na Medzinárodnom okruhu v Bahrajne a bolo pre tímy pred štartom ročníka (16. marca na VC Austrálie 2025) jedinou príležitosťou, ako získať plnohodnotné dáta priamo z trate.
Testy F1 v Bahrajne boli mimoriadne vzrušujúce vďaka faktu, že prestupový trh bol extrémne divoký a vôbec prvýkrát sme videli v ostrej akcii Lewisa Hamiltona v monoposte Ferrari.
Obsah článku:
Program testovania F1 v Bahrajne 2025
V Bahrajne sme videli tri testovacie dni (26. – 28. februára) – každý rozdelený na dva štvorhodinové bloky s hodinovou prestávkou medzi nimi.
Program dňa začal vždy o 8:00h nášho času.
Dopoludňajší blok: 8:00 – 12:00
Obedná prestávka: 12:00 – 13:00
Popoludňajší blok: 13:00 – 17:00
Tímy tradične rozdeľujú čas na trati medzi oboch pilotov rovnomerne, výnimkou bola napokon dvojica Stroll – Alonso, keď prvý menovaný pre zdravotné problémy odjazdil o dve hodiny menej.
Priebeh testov F1 v Bahrajne 2025
Deň 1 – dopoludňajší blok
Na úvod testov dopoludnia zaujal predovšetkým prvý pohľad na Lewisa Hamiltona vo Ferrari. Ten zajazdil veľmi dlhý stint a prekvapil veľmi agresívnou jazdou, ktorá ho niekoľkokrát vyniesla za obrubníky. Svoj monopost nešetril ani náhodou.
Plné kamery boli aj Liama Lawsona z Red Bullu, ktorý sa postaral o najdramatickejší moment dopoľudnia. Po jemnom šmyku nedokázal skrotiť svoj monopost a skončil v hodinách.
Najrýchlejší čas doobedia zaznamenal mladý pilot Mercedesu Andrea Kimi Antonelli. Druhý najrýchlejší čas zajazdil Lawson, tretí bol Albon.
Pripomíname, že tieto časy nie sú vypovedajúce o skutočnej sile monopostov a každý tím zbiera dáta podľa svojich vlastných potrieb.
Deň 1 – popoludňajší blok
Program testov narušil výpadok elektrického prúdu, no po oprave dostali tímy hodinu času na trati navyše, takže o priestor na testovanie neprišli.
V popoludňajšom bloku jazdili všetci piloti, ktorí vynechali doobedný program.
Najrýchlejším jazdcom celého dňa sa stal Lando Norris na Mclarene. Papájoví však nepôsobili sebaisto a dlho sa trápili, než sa im vôbec podarilo zajazdiť rýchle kolo.
Za ním skončil pilot Mercedesu George Russell a úradujúci majster sveta Max Verstappen na Red Bulle, z oboch tímov znejú na adresu áut pozitívne ohlasy.
Viac o rozložení síl pred sezónou nám napovedia dni 2 a 3, kedy uvidíme viac kvalifikačných a pretekových simulácií.
Deň 2 – dopoludňajší blok
Najlepší čas vo štvrtok dopoludnia zaznamenal Lewis Hamilton na Ferrari, pred bývalým tímovým kolegom Russellom z Mercedesu.
Tímy v Bahrajne zaskočil dážď – trať bola príliš mokrá na sliky, no nie dosť na gumy do prechodných podmienok, ktoré by sa na takejto trati okamžite prehriali a zničili.
V tejto fáze sme teda videli prázdnu trať.
Zaujala aj porucha na motorovej jednotke Red Bullu, pre ktorú odjazdil Liam Lawson len niečo málo cez 20 kôl.
Najdramatickejším momentom tohto bloku textov bol však kontakt medzi Oscarom Piastrim a Nicom Hulkenbergom. Oba monoposty to našťastie ustáli bez výraznejšej ujmy a mohli v programe pokračovať.
Deň 2 – popoludňajší blok
Najrýchlejší čas dňa si pripísal pilot Williamsu Carlos Sainz, čím naznačil dobrú formu svojho tímu, ktorý rozhodne nepatrí medzi favoritov sezóny. No zároveň tým podčiarkol fakt, že výsledky testov nie sú o mnohom vypovedajúce.
Priečky za ním obsadili piloti Ferrari – Lewis Hamilton a Charles Leclerc.
Väčšina tímov sa venovala pretekovým simuláciam, svoje tri bloky tento deň uzavreli spomínaný Carlos Sainz a Liam Lawson, v treťom dni testov už ich na trati teda neuvidíme.
Za zmienku stojí, že najviac dát nazbierali piloti Mercedesu a Haasu, najmenej odjazdených kôl doposiaľ má Aston Martin a Red Bull.
Deň 3 – dopoludňajší blok
Program v piatok dopoludnia opanoval Charles Leclerc, avšak s výrazne horším časom než boli časy z predošlých dní. To naznačuje, že tímy ani zďaleka neukázali plnú silu a venovali sa zberu iného typu dát.
V priebehu bloku sa objavilo niekoľko problémov a to nielen na monopostoch, ale aj na samotnej trati. Menšiu porciu kôl odjazdil Gabriel Bortoleto zo Sauberu, ktorý pre technickú poruchu musel svoje jazdy ukončiť.
Problém mal aj Ollie Berman, ktorému z Haasu odletel kryt motora, čo si vyžiadalo extra čas v garáži.
A napokon “zaujal” aj samotný okruh, keď sa na cieľovej rovinke objavilo rozbité sklo, ktoré spadlo z boxového múrika.
V programe jednotlivých pilotov nastala aj mierna zmena, keď v Aston Martine zasadol do auta doobeda neplánovane Fernando Alonso. Lance Stroll sa necítil dobre, poobedňajší blok by však už odjazdiť mal on.
Deň 3 – popoludňajší blok
Ani piatočné poobedie nezodpovedalo mnoho otázok. Najrýchlejší na trati bol Brit George Russell, pred Maxom Verstappenom a Alexom Albonom.
V pretekových simuláciach zanechal veľmi pozitívny dojem McLaren, ktorý možno považovať za top favorita ročníka. Pomer síl za nimi, medzi tímamy Red Bull, Ferrari a Mercedes, bude zrejme minimálne v úvode sezóny veľmi vyrovnaný.
Čiernym koňom sezóny môže byť tím Williams – Carlos Sainz, podobne ako v minulom roku vo Ferrari, zajazdil najlepší čas celých testov a aj Alex Albon zanechal výborný dojem.
Väčšinu otázok ale definitívne zodpovie až prvá kvalifikácia a prvý štart sezóny, ktorý uvidíme už o dva týždne na VC Austrálie.
Kde sledovať naživo testy F1
F1 TV Pro je jedinou možnosťou pre fanúšikov v našich končinách, ako sledovať kompletný program testovania Formuly 1. Jej cena je 7,49€ mesačne alebo 59,99€ ročne.
Okrem tradičného prenosu ako z TV si tu môžete prepínať medzi kamerami monopostov jednotlivých jazdcov a počúvať aj rádio komunikáciu pretekárov s tímovými inžiniermi.
K dispozícii máte tiež v reálnom čase extra dáta ako live timing a telemetria.
Zároveň vám predplatné otvorí prístup k bohatému archívu pretekov a mnohým zaujímavým dokumentom.
Počas sezóny tu máte k dispozícii vysielanie všetkých pretekov F1 naživo. A navyše k tomu aj možnosť pozrieť si v priamom prenose či zo záznamu aj preteky nižších a sprievodných sérií ako F2, F3 či Porsche Supercup.
Očakávania od testov Formuly 1 v Bahrajne
Sezóna 2025 bude poslednou so súčasnými technickými pravidlami, čo už tradične znamená, že rozdiely medzi tímami sú menšie ako kedykoľvek predtým.
Tímy už pochopiteľne alokujú časť zdrojov pre vývoj monopostu na rok 2026, no nezabúdajú ani na súčasnú generáciu a v Bahrajne očakávame od všetkých tímov výrazné vylepšenia.
Vzhľadom na vyrovnanosť štartového poľa je totiž táto sezóna reálnou príležitosťou pre všetky tímy z úzkej špičky, teda Red Bull, McLaren, Ferrari aj Mercedes, potenciálne zabojovať o majstrovské tituly a ovládnuť poradie F1.
Či už hovoríme o tom konštruktérskom, alebo o tom jazdeckom.
Kľúčové otázky predsezónnych jázd F1
Ako povedal George Russell: “pri testoch už v piatom kole viete, či budete mať dobrú sezónu”.
Bahrajnské testy teda zodpovedia tímom otázku, či budú mať reálnu šancu zabojovať o dobré umiestnenia a kam sa treba vývojovo uberať v nasledujúcich mesiacoch, aby eliminovali svoje nedostatky.
Pre stajne bude dôležité zoznámiť sa aj s jednotlivými zmesami pneumatík Pirelli C1 – C5. Schopnosť efektívne manažovať ich opotrebovanie sa totiž dlhodobo ukazuje ako jeden z hlavných faktorov pre úspech.
Zároveň je Bahrajn pre tímy ideálnou príležitosťou “odkukať”, čo si pre ročník 2025 pripravila konkurencia. Aj preto môžeme zo strany jednotlivých tímov očakávať zahmlievanie ich skutočného potenciálu, známe aj pod pojmom “sandbagging”.
Koho v testoch sledovať?
Veľká pozornosť sa bude okrem Lewisa Hamiltona upierať na mená Andrea Kimi Antonelli a Liam Lawson. Antonelli potrebuje na trati rýchlo odpovedať kritikom a pochybovačom, že jeho prestup do F1 nebol unáhlený a je na kráľovnú motoršportu pripravený.
Lawson síce o svojich kvalitách v F1 už stihol presvedčiť, no v druhej sedačke Red Bullu si už vylámali zuby aj väčšie pretekárske esá.
V minulom ročníku práve pre trápenie druhého jazdca – Sergia Pereza, Red Bull prišiel o konštruktérsky titul, no Lawson môže ukázať, že je tým správnym riešením.
Najväčším nepriateľom tejto ambície bude paradoxne jeho vlastný monopost, keďže stajňa ho tradične “šije” pre špecifický jazdecký štýl Maxa Verstappena.
Zaujímavé bude sledovať aj počínanie Carlosa Sainza, ktorý patrí medzi najlepších pretekárov v štartovom poli, no pre sezónu 2025 nenašiel sedačku v top tíme.
Williams je už roky na vzostupnej trajektórii a angažovanie rýchleho a skúseného jazdca im môže výrazne pomôcť v ďalšom progrese.
Čo sa nedozvieme?
Otázky, ktoré nám Bahrajn pravdepodobne nezodpovie, budú očakávania od vnútro tímovej rivality v jednotlivých tímoch.
Kým v Red Bulle a Mercedese je tímová jednotka ľahko identifikovateľná, oveľa väčšie trenice hrozia v McLarene či vo Ferrari, ktoré majú v zostave dvoch kvalitných, rýchlych a relatívne skúsených pilotov.
Či sa tak stane a ako sa dynamika v jednotlivých tímoch vyvinie, to zistíme pravdepodobne až v priebehu súťažného ročníka.
Bahrajn a jeho špecifiká: Prečo sa testuje práve tu?
Formula 1 dlhé obdobie testovala v Barcelone, ale v posledných rokoch sa predsezónne jazdy presunuli do Bahrajnu.
Bahrajnský okruh v Sachire je ideálnym miestom na predsezónne testovanie z niekoľkých dôvodov:
Stabilnejšie počasie – Ideálne teploty, takmer nulové riziko zrážok. Okruh v Bahrajne ponúka stabilnejšie počasie ako Barcelona.
Všestranný okruh – Sachir ponúka kombináciu rýchlych roviniek a pomalých zákrut, čo je pre otestovanie jednotlivých parametrov monopostu ideálne.
Vyššia degradácia pneumatík – Okruh v Bahrajne má pomerne drsný asfalt, čo vedie k rýchlejšiemu opotrebeniu pneumatík. Tímy tak získajú cennejšie dáta.
Počas uplynulých rokov bola významným faktorom aj logistika – týždeň po testoch sme v Bahrajne aj odštartovali sezónu, čo tímom ušetrilo náklady a starosti v súvislosti s prepravou techniky a personálu do novej lokality.
Tento rok však uvidíme prvé preteky sezóny v Austrálii, kde v minulosti F1 súťažné ročníky tradične štartovala.
Prestupy a nováčikovia F1: Veľká obmena generácií
Sezóna 2025 ponúka kompletne zmenené štartové pole.
Potom, čo medzi sezónami 2023 a 2024 neštandardne neprebehla ani jediná zmena, prechádzame do úplne opačného extrému a len dva tímy (McLaren a Aston Martin) zachovali svoju jazdeckú zostavu.
Najväčším prestupom, nielen v rámci súčasnej generácie pilotov, ale možno aj v celej histórii, je príchod Lewisa Hamiltona do Ferrari.
Sedemnásobný šampión sa po dlhých rokoch v Mercedese chopil novej výzvy a spolu s Charlesom Leclercom vytvoria jednu z najvzrušujúcejších jazdeckých dvojíc vôbec, zatiaľ čo Carlos Sainz sa z Ferrari presunul do Williamsu.
Zaujímavým prestupom je aj posun neskúseného Liama Lawsona do Red Bullu, na horúce miesto po boku štvornásobného majstra sveta a obhajcu titulu Maxa Verstappena.
Lawson má za sebou odjazdených len niečo vyše desiatky Veľkých cien, pričom vieme, že v druhej sedačke Red Bullu za posledné roky zlyhával jeden pretekár za druhým. Čaká ho teda monumentálna výzva.
Spomedzi top tímov je štvrtou zmenou príchod mladučkého nováčika Andreu Kimi Antonelliho do Mercedesu. Tento supertalent však v rámci F2 neukázal nič oslnivé a nepresvedčil ani, keď dostal šancu v tréningoch. Očakáva sa teda, že bude pod enormným tlakom.
Na štartovom rošte uvidíme celkovo až päticu nováčikov:
Andrea Kimi Antonelli (Mercedes) – mladý Talian, ktorý v juniorskej kariére vyhral všetko, čo mohol. Je považovaný za generačný talent, spochybňuje sa však, či je na najvyššiu kategóriu v tak mladom veku pripravený.
Jack Doohan (Alpine) – Syn legendárneho motocyklistu Micka Doohana čelí obrovskému tlaku už pred začiatkom sezóny. Nahlas sa hovorí, že by ho po piatich pretekoch sezóny mohol vymeniť Franco Colapinto. Doohan si už svoju premiéru stihol odkrútiť v posledných pretekoch minulej sezóny.
Oliver Bearman (Haas) – Člen juniorského programu Ferrari, ktorý odjazdil už tri F1 preteky. Raz naskakoval za Carlosa Sainza vo Ferrari, dvakrát za Kevina Magnussena v Haase.
Gabriel Bortoleto (Sauber) – Mladý Brazílčan, ktorý vyhral sezónu F3 a rok na to aj F2. Niečo také sa v posledných rokoch podarilo len veľkým a rešpektovaným pretekárom ako Charles Leclerc, George Russell či Oscar Piastri.
Isack Hadjar (Racing Bulls) – Vicešampión F2, ktorý “zaujal” skôr emotívnymi vysielačkami. Potrebuje dokázať, že si svoje miesto zaslúži, inak môže byť jeho kariéra v F1 veľmi krátka.
Kompletné štartové pole F1 pre sezónu 2025:
10 tímov, 20 pretekárov a stovky miliónov fanúšikov po celom svete. Ročník 2025 bude vzhľadom na zloženie a ambície top stajní pravdepodobne najlepším za posledné roky.
Tímy a jazdci v F1 2025 | |||
---|---|---|---|
Tím | Jazdec | ||
McLaren | Lando Norris | ||
Ferrari | Charles Leclerc | ||
Red Bull | Max Verstappen | ||
Mercedes | George Russell | ||
Aston Martin | Fernando Alonso | ||
Alpine | Pierre Gasly | ||
Haas | Esteban Ocon | ||
Racing Bulls | Yuki Tsunoda | ||
Williams | Carlos Sainz | ||
Sauber | Nico Hulkenberg |
Zdroj: wikipedia.com, f1.com